One Take Grace
“Ik wil met je praten”, zegt een vrouwenstem terwijl we haar vastberaden gezicht in close-up zien. Zo begint de 58-jarige Mothiba Grace Bapela haar levensverhaal. Bapela is een zwarte Zuid-Afrikaanse die een zwaar leven heeft, zoals heel veel Zuid-Afrikaanse vrouwen. Veelbetekenend zien we haar in het begin van One Take Grace als huishoudelijke hulp de wc in iemands huis schoonmaken. Altijd was Bapela dienstbaar aan anderen. Zelden zag ze haar eigen kinderen, die door haar moeder werden opgevoed. En passant streefde ze een acteercarrière na.
De multidisciplinaire kunstenaar Lindiwe Matshikiza en haar team volgden Bapela tien jaar in haar dagelijks leven. Ze gebruikten diverse camera’s, waarvan één uitgerust met een fisheye-lens. Het zorgt voor een vervreemdend effect, dat wordt versterkt door de soundscape van repetitieve muziek. Naast beelden van Bapela’s bezigheden bevat One Take Grace een animatiefragment en audio-opnamen van nagespeelde traumatische herinneringen. Aan het einde van de indringende film vat Bapela haar leven samen in een pijnlijke vraag: “Ze zeggen dat een vrouw het scherpe eind van het mes vasthoudt. Maar moest het zo hard zijn?”