Acasă, My Home
Twintig jaar geleden keerde Gică Enache zich radicaal af van de Roemeense samenleving. Hij bouwde een hut in de natuur onder de rook van Boekarest en kreeg daar met zijn vrouw negen kinderen. Nu de overheid ambitieuze plannen heeft met het lommerrijke deltagebied, wordt de familie met behulp van maatschappelijke instanties gemaand om naar de stad te vertrekken. Dit tot afgrijzen van de stamhouder, die niets op heeft met educatie en allerhande regelgeving. Eenmaal in de huurflat blijken de aanpassingsproblemen groot. Grenzen worden aan de lopende band overschreden, ook die van de strenge patriarch.
Acasă, My Home werd op Sundance bekroond met de Speciale Juryprijs voor Cinematografie, waarna prijzen op andere internationale filmfestivals volgden. Radu Ciorniciuc, die een achtergrond heeft in maatschappelijke onderzoeksjournalistiek, kiest ook in zijn documentairedebuut voor de lange adem. Hij filmt de familie seizoenen lang, van het moment dat de Enache’s nog midden in de natuur leven, via de hobbelige trek naar een verwarrende stad vol prikkels, tot aan de eerste scheuren in het eens zo hechte gezin.