Fiddlefest - Roberta Guaspari - Tzavaras and her East Harlem Violin Program
In 1980 begon Roberta Guaspari-Tzavaras met haar vioollessen aan leerlingen van een aantal openbare basisscholen in Oost-Harlem, New York. Grondgedachte achter haar werk is dat het in groepsverband muziek maken de stadsjeugd meer oplevert dan alleen het leren bespelen van een instrument. Het stimuleert de sociale en intellectuele ontwikkeling, krikt het zelfbeeld op en brengt hen discipline bij. In 1991 werd de subsidie voor haar East Harlem Violin Program stopgezet. Door haar aanstekelijke enthousiasme en vasthoudendheid wist Roberta echter te bewerkstelligen dat velen, waaronder beroemde violisten als Isaac Stern en Itzhak Perlman, haar te hulp kwamen, zodat zij haar lessen voort kon zetten. Inmiddels heeft ze zo'n 150 leerlingen in de leeftijd van zes tot dertien jaar. Fiddlefest volgt deze begeesterde vioollerares gedurende twee jaar. We zien haar aan het werk met de beginnertjes op school en tijdens hun allereerste concert. De oudere leerlingen, die een opmerkelijk niveau bereiken, krijgen een 'masterclass' met Isaac Stern. Ook zien we een grote groep het volkslied spelen voor een wedstrijd in de sporthal van Madison Square Garden. Hoogtepunt is tenslotte een bijzonder optreden in Carnegie Hall, waar de kinderen spelen met enkele grote violisten uit de klassiekemuziek en de jazz- en countrymuziek.