Checks and Balances
Voorjaar 2014. De Algerijnse presidentsverkiezingen zijn in volle gang als documentairemaker Malek Bensmaïl zes weken lang mag rondwaren in de redactielokalen van het onafhankelijke Franstalige dagblad El Watan. Hij observeert er een microkosmos die met het vorderen van de uren steeds meer op een snelkookpan lijkt. Onder druk van de deadline wordt koortsachtig gezocht naar inhoud en duiding, worden op het scherpst van de snede discussies gevoerd over hete politieke hangijzers en wordt ook openlijk getwijfeld aan de gevestigde orde van Algerije. El Watan is allesbehalve een verlengstuk van het zittende regime. Een van de journalisten neemt openlijk deel aan het verzet tegen een vierde termijn van president Abdelaziz Bouteflika, die aan een rolstoel gekluisterd is en tijdens de presidentiële campagne nauwelijks in het openbaar verschijnt. Bouteflika is niet alleen een symbool van politieke stilstand, maar ook de man van de periode direct na de gewelddadige burgeroorlog die Algerije in de jaren negentig 200 duizend levens kostte. Onder het oppervlak van relatieve rust woedt nog steeds het onverwerkte oorlogstrauma. Honderden journalisten werden destijds vervolgd, vermoord of verbannen. Checks and Balances is een eerbetoon aan hen en hun hedendaagse collega’s, die met de pen het recht op vrije meningsuiting bevechten en met veel talent, intellect en humor de Algerijnse werkelijkheid proberen te duiden.