Brazil Is Thee Haiti Is (T)here
Op 16 maart 2020 sprak een Braziliaanse man van Haïtiaanse afkomst in de hoofdstad Brasília de president aan met de woorden: “Bolsonaro, het is klaar. Je bent geen president meer.” Dit filmische essay verbindt deze ontregelende interventie met het verleden van enkele van Bolsonaro’s stafleden in Haïti, toen Brazilië leiding gaf aan het militaire deel van de VN-missie Minustah op het Caribische eiland. Onder leiding van Braziliaanse generaals vonden in de wijk Cité Soleil in de hoofdstad Port-au-Prince op 6 juli 2005 en 22 december 2006 twee bloedige ‘incidenten’ plaats, waarbij veel burgerslachtoffers vielen.
In fragmentarische, gedeconstrueerde beelden, soms in splitscreen, vertelt deze film over dit complexe hoofdstuk uit de recente geschiedenis. Schokkende archiefbeelden van bebloede lijken in de straten van Cité Soleil worden afgewisseld met feitelijke informatie in sobere tussentitels. In de film is naast bovenstaande aanklacht ook een ode aan de geschiedenis van Haïti vervlochten, met verwijzingen naar de Haïtiaanse revolutie (1791-1804) onder leiding van Toussaint Louverture, de eerste zwarte generaal in het Franse leger.