Prague: The Restless Heart of Europe
In een onstuimige collage van indrukwekkende beelden met spaarzaam commentaar vangt Věra Chytilová’s hommage aan Praag nauwkeurig de geest van de Tsjechische hoofdstad. Panoramische uitzichten en gedetailleerde close-ups worden op een even fascinerende als verontrustende manier door elkaar gemonteerd, terwijl visuele meditaties over kunst en architectuur langs zijdelingse weg de turbulente geschiedenis van de stad oproepen. Chytilová doorspekt dit met beeldmateriaal van twintigste-eeuws Praag: een rusteloze plek die continu wordt voortgedreven door de schimmen van een tumultueus verleden.
Zoals je kunt verwachten van een regisseur die tot de absolute voorhoede van de Tsjechische New Wave behoorde, zit de film vol met in het oog springende beeldexperimenten. Het kleurrijke spektakel van een gechoreografeerd communistisch sportgala levert een bijzonder memorabele scène op. Al deze ambitieuze visuele elementen worden virtuoos begeleid door Michal Kocábs indrukwekkende score, die de evolutie van de stad verklankt in een scala aan muziekstijlen variërend van barok tot prog-rock.