Private Footage
In 2018 kocht kunstenaar en filmmaker Janaína Nagata op een internetsite een oude spoel voor een 16mm-projector. Er bleek een Zuid-Afrikaans vakantiefilmpje op te zitten van een stel met hun dochtertje, met beelden van een safari in het Kruger Park, folkloristisch uitgedoste riksjarijders in Durban, Bantoevrouwen op het dorre platteland en witte vrouwen die zich bij een zwembad amuseren.
Private Footage toont dit filmpje, waarna Nagata met behulp van open bronnen op internet (Google, YouTube, enzovoorts) op zoek gaat naar de andere werkelijkheid van de beelden. In splitscreen toont ze aan de ene kant fragmenten uit het vakantiefilmpje en aan de andere kant de resultaten van haar onderzoek. Bijna shot na shot deconstrueert zij in deze fascinerende documentaire het filmpje.
Achter de ogenschijnlijk onschuldige beelden gaat het gruwelijke apartheidssysteem schuil, waarvan we de grondlegger, Hendrik Verwoerd, gezellig zien keuvelen met de witte elite tijdens een feestelijk diner. De schurende, dissonante soundtrack versterkt de unheimische sfeer en het gevoel dat er iets grondig mis is met de vakantiebeelden.