Sand and Blood
Jonge vluchtelingen uit Syrië en Irak vertellen bij online gevonden privébeelden hoe hun onbezorgde leven veranderde in een oorlogshel. Deze boeiende montage van veelal met telefoons gefilmde, bij vlagen bizarre video’s illustreert treffend het ontstaan van chaos, de opkomst van stammenstrijd, de invloed van jihadisme en andere uitwassen van haat, die zomaar hele families uit elkaar drijven. De in een Oostenrijks vluchtelingenkamp geïnterviewde jongeren becommentariëren buiten beeld de fragmenten, en geven zo een inkijkje in hun leven vóór en na het uitbreken van alle ellende. Een Iraakse kijkt met heimwee terug naar de relatief overzichtelijke periode waarin Saddam regeerde, een andere Irakees heeft na zijn ervaringen in Mosul geen boodschap meer aan welke actie- of horrorfilm dan ook en een Syrische jongen wou dat hij gewoon weer rustig kon thee drinken in Damascus, zonder te hoeven nadenken over dingen als 'vrijheid'. De bij elkaar gesprokkelde beelden, afkomstig van sociale media en andere online platforms, geven samen een onthutsend beeld van de dagelijkse oorlogspraktijk.