The Tough
Deze visueel verbluffende, claustrofobische korte film daalt af naar een plek die nog niet eerder door een mens werd betreden: een grottenstelsel hoog in het Poolse Tatra-gebergte, ontdekt door de speleoloog Jarosław Surmacz. Marcin Polars camera vergezelt hem bij het verkennen van dit mysterieuze oord. Zo ervaren we hoe het moet voelen om in het onbekende donker af te dalen en je adem in te houden om door de nauwste gaten te kunnen kruipen. In de spookachtige spelonken speelt Polar met licht en donker, met de weidsheid van het berglandschap en de benauwdheid van de grot.
De woordeloze documentaire is dan ook geen klassiek verslag van een expeditie. Op een impressionistische manier, met bijzonder geluidsontwerp en camerawerk vol close-ups, laat het de buitengewone inspanningen zien van een man die stap voor stap de ontoegankelijke binnenkant van de berg bedwingt. De grot is door zijn ontdekker toepasselijk ‘Harda’ genoemd, in het Engels ‘The Tough’: uitdagend, meedogenloos, koud en hard.