Vedette
Vedette is misschien wel de meest zelfverzekerde koe die je ooit hebt gezien. In een vallei in de Zwitserse Alpen is ze “de koningin” – het dier verslaat in traditionele koeiengevechten jaar in jaar uit haar soortgenoten en heeft dus recht op het sappigste gras. Maar wat doet het met een vrouw als ze opeens niet meer meetelt door haar leeftijd?
Filmmakers Claudine Bories en Patrice Chagnard volgen de inmiddels bejaarde dame in het jaar dat ze van haar troon wordt gestoten. Haar eigenaren, twee vriendelijke buurvrouwen die foto-albums van haar bijhouden en over haar praten alsof ze een familielid is, vragen de filmmakers of zij zich over haar willen ontfermen. Vedette, met haar geknakte zelfvertrouwen en pittige persoonlijkheid, heeft daar weinig zin in – dat ze haar kont steeds demonstratief naar haar nieuwe verzorgster keert, voelt als een statement.
Desalniettemin ontstaat er langzaam maar zeker een vriendschap. Er is schuchtere toenadering. Communicatie. Ver verwijderd van de bio-industrie nodigen Bories en Chagnard ons uit om met een andere blik te kijken naar de dieren die we doorgaans voor lief nemen.