The Journey of Monalisa
Als regisseur Nicole Costa na zeventien jaar weer contact opneemt met haar oude Chileense studievriend Iván Ojeda, destijds een talentvol theatermaker en toneelschrijver, blijkt hij zichzelf te hebben heruitgevonden als Monalisa, die nu in de straten van New York haar geld verdient als prostituee. Geïntrigeerd door deze transformatie besluit ze Iván Monalisa, die zichzelf omschrijft als genderneutrale two-spirit, te volgen in zijn/haar harde, maar ook kwetsbare leven in New York, dat gevuld is met vluchtige seksuele contacten en een verslaving aan harddrugs. Wel blijkt zij/hij nog altijd te schrijven: prachtige, rauwe teksten over het (over)leven in New York.
Recente beelden van Iván Monalisa’s poging om een verblijfsvergunning te bemachtigen en eerste successen als schrijver worden afgewisseld met oud VHS-materiaal, flarden van telefoongesprekken en fragmenten uit zijn/haar werk. Daartussen loopt als een rode draad een trots door de straten van New York paraderende Monalisa, als een levend kunstwerk dat tussen de schaduwkanten van het leven zoekt naar het licht van de zelfexpressie.