At Eleven
Als ze samen zijn, spat het plezier en de verbondenheid van de gezichten van de Mexicaanse Isa en Zoe af. De sprankelende hartsvriendinnen staan op de drempel van de puberteit, al is de een misschien net iets verder dan de ander. Dat blijkt uit gesprekken over wat ongesteld zijn nu precies is, maar ook uit hun ontwapenende videodagboeken. Daarin laten ze vanuit hun perspectief zien wat er in hun leven speelt en wat hun gedachten daarbij zijn. Een mooie aanvulling op de observaties van alledaagse dingen, zoals het ochtendritueel, sporten, logeerpartijtjes of relaxen in het park.
Door hun ouders worden Isa en Zoe liefdevol door de gebruikelijke ups en downs van het tienerbestaan heen geloodst. Minder universeel is het dat de meisjes al op hun elfde met protestborden de straat op gaan om aandacht te vragen voor de positie van de vrouw. Er is te veel machismo in hun land, vinden ze. Wanneer ze met de andere demonstranten “weg met het patriarchaat” roepen, is even een glimp te zien van de krachtige vrouwen die ze in de toekomst ongetwijfeld worden.