Reconciliation
In een afgelegen berggebied in Albanië wordt een 18-jarig meisje als gevolg van een slepende familievete doodgeschoten. De Kanun, het eeuwenoude stammenrecht dat sinds de val van het communisme in deze regio weer opleefde, staat bloedwraak toe maar bevat ook regels die een andere uitweg mogelijk maken. Zowel de bisschop als de voorzitter van het Verzoeningscomité, een nationale NGO, dringen bij de rouwende vader aan op dat laatste.
Deze eerste lange documentaire van Marija Zidar, verkozen tot Best Balkan Documentary op DokuFest Kosovo, observeert hoe moeilijk het is om over trots, verdriet en woede heen te stappen en de chain of conflict te doorbreken – al was het maar omdat beide kanten in het conflict een andere lezing van de zaak hebben.
Zidar omlijst dat met beelden die ook zonder woorden veelzeggend zijn; van het majestueuze landschap, toekijkende kinderen, de vader die een herdenkingskruis naar het graf draagt en intieme close-ups van betrokkenen. De moeder zwijgt lang terwijl de mannen over de zaak delibereren. Niet moeilijk hier een afspiegeling van de grote botsingen in de wereld in te zien.