Hallelujah: Leonard Cohen, a Journey, a Song
“Al duizenden jaren zingen mensen Hallelujah om onze kleine reis hier op aarde te beamen”, zegt de legendarische Canadese zanger en dichter Leonard Cohen aan het begin van dit portret, waarin zijn bekendste en meest gecoverde nummer ‘Hallelujah’ centraal staat. De film is opgebouwd uit niet eerder vertoond archiefmateriaal van bijzondere concerten en radio- en televisie-interviews van Cohen zelf en gesprekken met mensen die een belangrijke rol speelden in zijn leven en het (her)creëren van de song.
De verschillende hoofdstukken zijn gewijd aan de ontwikkeling van Cohens carrière en de ontstaansgeschiedenis van ‘Hallelujah’. Het nummer waaraan hij zeven jaar werkte telde uiteindelijk op papier meer dan honderdvijftig coupletten. Door een onwillige platenbaas stierf het bij de release direct een zachte dood. Maar door een lange reeks andere artiesten – denk onder meer aan de legendarische versie van Jeff Buckley en de vertolking van Rufus Wainwright, die het zong voor de soundtrack van de animatiefilm Shrek – werd het nummer geheel terecht weer in volle glorie tot leven gewekt.