Garage People
In de periferie van een mijnstad in het noorden van Rusland staan de goed benutte garages rijendik naast elkaar, in kleurrijk contrast met de grauwe omgeving. Zelden vind je auto’s achter de rood, blauw, geel of groen geverfde puien. Iedere deur biedt toegang tot een parallelle wereld waar de eigenaren God zijn in hun garage en ongehinderd wodkaatjes naar binnen gieten.
Geduldig observeert Natalija Yefimkina in haar veelgeprezen documentairedebuut een aantal van deze ‘garagemensen’. Uit een aaneenschakeling van opvallend mooi gefilmde en getimede momentopnames ontstaan geestige maar ook wrange miniaturen. Zo is daar Viktor die bijna drie decennia geleden zomaar zin had om wat te graven en inmiddels vijf verdiepingen heeft uitgespit. Zijn verblufte kleinzoon erft het bizar diepe gat, maar wat hij daar precies mee zou moeten doen, is voor iedereen een raadsel.