Abu Jamil Street
Vier jonge Palestijnse mannen worden gefilmd bij hun graafwerkzaamheden in de ondergrondse tunnels onder de Abu Jamilstraat in Rafah, bij de grens tussen de Gazastrook en Egypte. Voortdurende angst voor politie, instorting, bomaanslagen en stoflongen weerhoudt het viertal er niet van zich grappend een weg door de aarde te banen, op weg naar de Egyptische handelaren in voedsel en sigaretten. Zo lijkt de nijpende situatie eerder op een kwajongensstreek dan op een wanhoopspoging. "We gaan dood, of we blijven leven", zegt een graver. "Ik verdien veel geld of ik verlies alles." Ze vergelijken hun situatie met de avonturen van tekenfilmduo Tom & Jerry. "Israel is Tom en de Palestijnen zijn Jerry", lacht een van hen in de diepte van hun eigen muizenhol. "Het is altijd Jerry die wint." De Franse filmmakers hebben afwisselend in kleur en in zwart-wit gefilmd, zowel in de tunnel als daarbuiten. Sinds het handelsembargo in de Gazastrook rekenen de Palestijnen op illegale hulp van Egyptische zijde. In december 2008 werd een honderdtal van de tunnels in de grensstreek gebombardeerd. Na 22 dagen van bombardementen zijn alle gangen vernietigd. Zodra het staakt-het-vuren een feit is, beginnen de mannen weer vol goede moed te graven. Met een opvallend opgewekte joligheid wordt geprobeerd te redden wat er te redden valt.