Alone Together
Eenzaamheid lijkt een hardnekkige kwaal van de moderne tijd. Zou steeds realistischer functionerende AI daarvoor een oplossing kunnen bieden? In deze interactieve app maken we kennis met Kya, werknemer van het fictieve Alone Together Agency, dat vervangende familieleden verhuurt aan vereenzaamde mensen.
De DocLab-bezoeker neemt Kya’s plaats in en werkt voor haar die bezoekjes af. Schuif bijvoorbeeld aan tafel bij Sara, die haar dochter al een tijd niet gezien heeft. Het is de bedoeling om zo goed mogelijk de rol van haar dochter te spelen, door een echt gesprek te voeren met Sara en haar met een verlicht gemoed achter te laten.
Dankzij technieken die niet alleen de spraak, maar ook de bewegingen van de gebruiker herkennen, gaat de ervaring verder dan het idee dat je tegen een robot praat. Ook hebben de makers de moeite genomen om in de animaties zo realistisch mogelijke, dus niet-perfecte avatars als gesprekspartners te creëren. Virtuele gezelligheid!