Giacinto Scelsi. The First Motion of the Immovable
Toen Sebastiano d’Ayala Valva tien jaar oud was, liet zijn vader hem muziek horen van hun (achter)neef, componist Giacinto Scelsi. Hij vond het angstaanjagend. Nu probeert hij door te dringen in de wereld van deze lang onbekend gebleven moderne componist met onorthodoxe opvattingen over muziek en geluid.
De in 1988 overleden Scelsi beweerde niet zelf de schepper van zijn werk te zijn, maar de muziek door te krijgen van de goden. Hij bracht een groot deel van zijn leven als kluizenaar door en wilde niet gefotografeerd worden. Hier komt hij tot leven in de herinneringen van zangers en musici, in krachtige visuele associaties waarin de natuur vaak een rol speelt, in de palmboom waarin hij gereïncarneerd heet te zijn en uiteraard in zijn soms buitenaards klinkende muziek. Dit organisch opgebouwde portret toont een breed palet: van persoonlijke momenten met d’Ayala Valva’s oude vader tot de abstracte schoonheid van door Scelsi’s muziek opgewekte interferentiepatronen. Een kennismaking met een mystiek getint universum waarin Scelsi toch nog zelf aanwezig is in de vorm van zijn op geluidsband vastgelegde bespiegelingen.
Een voorbeeld van Scelsi’s transcendentale muziek is op de IDFA DocLab-expositie in 3D te ervaren met Uaxuctum, de VR-registratie van zijn gelijknamige, fameus uitdagende orkeststuk.