Mother of the Unborn
“Het beste dat je kan overkomen is dat God je een baby en een aardige echtgenoot geeft,” aldus Hanan. Een aardige echtgenoot heeft ze, maar een baby niet. Al twaalf jaar lang probeert de Egyptische vrouw zwanger te worden. Volgens de dokter heeft ze een te smalle baarmoeder. Ze onderging al drie operaties om die te laten vergroten, zonder resultaat.
Maar het is niet alleen de medische weg die Hanan, die in het dorp bekendstaat als “moeder van de ongebore”, bewandelt. In een kleine gemeenschap die doordrenkt is van rituelen, magie en (bij)geloof, heeft ze alles al geprobeerd. Zo stak ze eens zeven keer achter elkaar het spoor over, vlak voordat de trein kwam; een bijna even angstige ervaring als die keer dat ze over een grote slang heen moest stappen.
Tijdens gesprekken met familieleden en dorpsgenoten is Hanan grappig, nuchter en hoopvol, maar in persoonlijke, openhartige interviews klinken haar verdriet en verbittering door. Tegen het decor van het zanderige dorpje in het zuiden van Egypte reageren ook andere inwoners, onder wie de vroedvrouw, de grafdelver en een aanstaande moeder, op Hanans grote gemis en vertellen zij verhalen over het huwelijk, pril leven, miskramen en rouw.