Indonesia Calling
Op 21 november 1945 nam Joris Ivens in Sydney ontslag als Film Commissioner of the Dutch East-Indies. Hij was het niet eens met de Nederlandse beslissing om troepen en wapens naar Indonesië te sturen om de Republiek Indonesië, uitgeroepen na de Japanse capitulatie, gewapenderhand te onderwerpen.
Na zijn ontslag besloot Ivens met zeer beperkte financiële middelen een film te maken over de havenstakingen die in Australië waren uitgebroken uit solidariteit met de Indonesische Republiek. Hoogtepunt was de terugkeer van het stoomschip Patras dat, uitgevaren met wapens voor de Nederlandse strijdkrachten in Indonesië, door de Indische bemanning werd gedwongen terug te keren naar de haven van Sydney.
Dit wapenfeit reconstrueerde Ivens in deze korte pamflettistische film, die in de zomer van 1946 gereedkwam. Het feit dat hij een 'anti-Nederlandse' film had gemaakt, werd Ivens nog jarenlang kwalijk genomen door sommige van zijn landgenoten.