You Think The Earth Is a Dead Thing
De wereldwijde slavenhandel heeft op vele manieren zijn weerslag gehad op de geschiedenis van de mens, en had ook een blijvende invloed op land- en tuinbouw. Terwijl de Franse plantagehouders op het Caraïbische eiland Martinique tuinen lieten aanleggen in de stijl van Versailles, vertrouwden hun tot slaaf gemaakte arbeiders op de geneeskrachtige wilde kruiden die als hagen aan de rand van het terrein groeiden, de zogeheten rimèd razie (vrij vertaald: heggenkuur).
De kruidenteelt is nu een van de manieren waarmee de bevolking van Martinique zich weert tegen de voor de ecologie en volksgezondheid rampzalige gevolgen van het pesticidengebruik op de bananenplantages, die een kwart van het land beslaan. Strijdvaardige boeren ontginnen ook stukken grond om inheemse groenten te kweken volgens lokale methoden en zonder industriële bestrijdingsmiddelen.
Tijdens het snoeien, kappen en plukken vertellen deze boeren met veel kennis van de geschiedenis hoe lastig het is om enige biodiversiteit te behouden. De levendige interviews worden afgewisseld met meer poëtische, verstilde opnames van het weelderige groen op het eiland en de traag bungelende, in plastic verpakte, schuldige bananentrossen.