A Strange Love Affair with Ego
Filmmaker Ester Gould keek van kinds af aan op tegen het blakende zelfvertrouwen van haar oudere zus Rowan. Haar tomeloze creativiteit en natuurlijke schoonheid hebben een jaloersmakende uitwerking op haar omgeving. De wereld ligt aan haar voeten, het universum is haar speeltuin. Maar kan zo’n groot gevoel voor eigenwaarde ook te ver gaan? Zelfverzekerdheid wordt hoog gewaardeerd – totdat het plaatsmaakt voor ziekelijke zelfoverschatting. In dit indringende en persoonlijke beeldessay verkent Gould de toenemende maatschappelijke obsessie met onszelf. Onder meer door de invloed van sociale media wordt de druk om een fantastisch geslaagd leven te leiden steeds groter, individuele ontplooiing lijkt het enige dat telt. De filmmaker volgt een aantal ogenschijnlijk succesvolle personen in het uitgaansleven en de kunstwereld, die in gesprekken of interviews reflecteren op het zelfvertrouwen dat ze tentoonspreiden tegenover de relatie met hun werkelijke “ik”. Dromerige ensceneringen verbeelden intussen het verhaal van zus Rowan, geïllustreerd met tekstfragmenten uit briefwisselingen tussen de zussen. Hoe fantastisch het met haar gaat, dat ze weer een inspirerende cursus volgt, dat ze zoveel uitnodigingen krijgt dat er tijd te kort is. Langzaam begint Ester vraagtekens te zetten bij de verhalen van haar interessante zus, tot aan een onthutsende ontknoping.