Cotton
Tientallen miljoenen Chinese landarbeiders werken dag en nacht in het productieproces van de katoenindustrie. Bij het kweken en oogsten van de katoenbolletjes, het spinnen en weven van de stof, tot aan de verwerking ervan tot spijkerbroeken: hele boerenfamilies zijn betrokken bij de productie van katoenen artikelen. We volgen de horde fabrieksarbeiders als ze bepakt en bezakt de dagenlange reis naar huis ondernemen in overvolle treincoupés, waar desondanks vrolijk wordt gezongen over het zware bestaan. Katoenplukkers in uniform worden op een aanhanger voor dag en dauw naar de plantages vervoerd. Deze film geeft de doorgaans anonieme Chinese arbeiders een gezicht: in kleine scènes worden verschillende werknemers gevolgd, die zich onderling kritisch uitlaten over hun werkomstandigheden, de lage beloning en de zware fysieke belasting. De camera volgt groepjes fabrieksarbeiders bij hun dagelijkse routine van eten, slapen, werken. Tegelijk wordt zichtbaar hoe in de slaapzalen ook bijzondere vriendschappen ontstaan, gesprekken over de toekomst worden gevoerd of protest wordt overwogen. Misschien moeten ze stoppen met het werk? En terug naar de akkers van hun geboortedorp? Ondanks alles houdt de gedachte aan een stabiele baan en de hoop op promotie bij de vermoeide jongere werknemers de moed erin.