The New Greatness Case
Het ene moment zit ze aan de keukentafel een spelletje te doen met haar moeder, het volgende zit ze trillend in een glazen hok in een rechtszaal. Het is maart 2018 als het leven van de Russische tiener Anya in één klap verandert. Samen met negen andere jongeren wordt ze gearresteerd op verdenking van het vormen van een extremistische groep die met geweld de overheid omver zou willen werpen.
Op onopgesmukte wijze en met een spaarzame voice-over die de punten verbindt, ontleedt de documentaire – waarvan een ruwe versie in 2021 werd bekroond met de IDFA Forum Award voor Best Rough Cut – hoe deze doodgewone jongeren met bescheiden toekomstdromen via doortrapte methoden door de Russische veiligheidsdienst in een fuik werden gelokt.
Tegelijk is de film een indrukwekkend portret van Julia, de moeder van Anya, wier leven volledig overhoop wordt gehaald door de arrestatie van haar dochter. Tegen wil en dank transformeert zij zich tot een activist, vechtend tegen een politiek systeem dat geen instrument schuwt in zijn pogingen om elke vorm van dissidentie in de kiem te smoren.