Heimat Is a Space in Time
Welke sporen van het verleden blijven er achter in het heden? Dat onderzoekt deze epische essayfilm. De film is geheel opgebouwd uit documenten uit het familiearchief van regisseur Thomas Heise – brieven, dagboeken en foto’s, maar ook opstellen die zijn voorouders schreven op de middelbare school en zelfs nooit afgemaakte CV’s. In vier delen verhaalt hij van honderd jaar geschiedenis van zijn familie, en daarmee van zijn thuisland Duitsland – van de economische ineenstorting van de Weimar-republiek via twee wereldoorlogen naar Heise’s eigen jeugd in Oost-Duitsland.
In voice-over leest Heise zelf alle documenten voor. Soms komen die daarbij ook in beeld, vaker worden ze begeleid door indrukwekkende zwart-witbeelden van de plekken waarover de familie het heeft, maar dan zoals ze er nu bij liggen. Metrostations vol brave burgers, simpele rijtjeshuizen, maar ook een inmiddels vervallen concentratiekamp. Hoe banaal of alledaags de onderwerpen van de brieven soms ook worden, dit ‘schuldige landschap’ houdt steeds de grotere werkelijkheid in het vizier, die voor Heise’s familieleden vaak niet volledig te begrijpen was.