Northern Lights
Als speelfilm vormgegeven road doc volgt twee broers op hun reis naar het noorderlicht en toont hun onvermogen contact met elkaar te maken. Opvallend zijn de gestileerde vorm en de serene beelden, met veel verstilde momenten die hun onuitgesproken gedachten versterken. Samuel Sears, de oudere broer, heeft een hersenbeschadiging en is moeilijk te doorgronden. Zelfs zijn jongere broer Simon weet niet hoe hij dat moet doen. Op hun reis richting poolcirkel hopen ze nader tot elkaar te komen. Tevergeefs, zodat het ongrijpbare noorderlicht in al zijn grootsheid een symbool wordt voor de onbereikbare liefde tussen de twee broers. Ze hebben nooit echt met elkaar gesproken. Als Simon vertelt dat hij naar Amerika vertrekt om een opleiding te volgen, ergert hij zich aan Samuels stoïcijnse houding, die maar niet uit zijn schulp wil kruipen. Ze zetten zwijgend hun autorit voort langs eindeloze naaldbomen en lage zonnestralen, waarbij de camera vooral hun kleine handbewegingen registreert. Northern Lights, geproduceerd op de National Film School of Denmark, balanceert stilistisch op de grens van documentaire en speelfilm, en begeeft zich daarmee zelf op nieuwe paden. Winnaar van de Special Mention Prize 2009 op het festival Nordic Talent.