Street Ghosts
Voor de Street View-functionaliteit in zijn online plattegronden maakt zoekgigant Google over de hele wereld foto's van de openbare ruimte. Zonder toestemming van de steden waar werd gefotografeerd, maar ook zonder toestemming van de mensen die letterlijk werden vastgelegd – de bijvangst van Google's digitaliseringswoede. Kunstenaar Paolo Cirio draait dit principe om, en gebruikt Google's door copyright beschermde beelden, zonder toestemming van het bedrijf, om in te grijpen in het straatbeeld. Hij maakt levensgrote afdrukken van door Street View vastgelegde mensen en plakt deze aan op exact de plek waar ze werden gefotografeerd. De met behanglijm aangebrachte kleurenprints op dun papier hebben een spookachtige uitstraling, alsof de geesten zichtbaar worden van een realiteit die anders alleen in Google's digitale wereld zou hebben bestaan. Na eerder onder andere New York, Marseille en Berlijn te hebben aangedaan, zullen Cirio's ingrepen nu op uitnodiging van IDFA DocLab en de Brakke Grond ook enkele Amsterdamse muren sieren. De aangeplakte foto's verdwijnen soms snel weer, maar worden vastgelegd op de website van het project, en dus voor eeuwig bewaard.