Serbian Epics
‘Vrouwen voeren geen oorlog’, zegt de moeder van Radovan Karadzic als haar zoon op bezoek komt en haar vertelt over de militaire situatie in Bosnië. Even later laat SERBIAN EPICS een bijeenkomst zien van het Bosnisch-Servisch oorlogskabinet, waar onder anderen de inmiddels beruchte Ratko Mladic en Biljana Plavcic aanwezig zijn. De toon van dit portret van Karadzic - psychiater, dichter, zakenman, en leider van de Bosnische Serviërs - is in eerste instantie luchtig, maar langzamerhand wordt een duistere wereld van macht en waanideeën zichtbaar. Zonder commentaar, met een bijna antropologische blik, kijkt regisseur Pawel Pawlikowski naar de belegeraars van Sarajevo. Het Servische cultuurgoed - eeuwenoude liedjes en gedichten - wordt aangewend om de nieuwe etnische strijd te verklaren, en Karadzic draagt met graagte gedichten voor.