One Day in People’s Poland
27 september 1962 was een doodgewone dag in de Volksrepubliek Polen. Over wat er op die exacte datum precies voorviel in de levens van de circa 30 miljoen inwoners zouden we waarschijnlijk weinig meer hebben geweten zonder de minutieuze verslagen die politieagenten, veiligheidsfunctionarissen en hun informanten aanlegden. Elk voorval dat riekte naar verzet werd tot op de bodem uitgezocht, en in dikke dossiers werd het dagelijkse doen en laten vastgelegd van grote aantallen gewone burgers die om de een of andere reden werden verdacht van dissidente tendensen. Voorzien van nauwkeurige tijdsaanduidingen liggen de details van hun levens opgeslagen in Poolse archieven.
Filmmaker Maciej Drygas dook ze op en combineerde ze met inspectierapporten, nieuwsverslagen, dagboekaantekeningen en door de veiligheidsdiensten onderschepte brieven. Met de voorgelezen fragmenten construeerde hij een soundtrack die een chronologisch relaas geeft van die ene dag: een willekeurige reeks gebeurtenissen, die samen getuigen van de controlezucht van een paranoïde staat. Een montage van archiefbeelden die het dagelijks leven tonen zoals de Partij het graag zag – ordelijk en nijver – wordt hierdoor op krachtige wijze van zijn glans ontdaan.