A Memory in Three Acts
Na een bloedige strijd van meer dan tien jaar werd Mozambique in 1975 onafhankelijk van Portugal. In drie akten (plus een poëtische proloog en epiloog) vertellen enkele betrokkenen hun verhaal over de onafhankelijkheidsstrijd. Een toenmalige politieke gevangene gaat terug naar de plek waar hij gemarteld werd: de 'Villa Algarve,' die inmiddels in verval is geraakt, maar behouden wordt als monument. Velen overleefden de martelingen niet. Ook de andere kant van het verhaal komt aan bod, middels het relaas van een dochter van een agent van de geheime politie. Haar vader werd na de val van de Portugese machthebber voor haar ogen afgeslacht. De opvallende mix van archiefmateriaal, hedendaagse beelden en de indringende soundtrack, geven het gevoel dat heden en verleden in elkaar vervlochten raken. Dit koloniale trauma heeft meerdere gezichten en de wond is nog vers, zo blijkt uit de orale getuigenissen.