The Okrestin Sisters
In de Okrestin-gevangenis in de Wit-Russische hoofdstad Minsk wachten arrestanten op hun voorgeleiding bij de rechtbank. Dat kan dagen, soms weken duren. De cellen zijn overvol en de cipiers hebben losse handen. Eten en drinken worden maar spaarzaam uitgedeeld en de gevangen hebben geen toegang tot een toilet. Buiten protesteren vrienden en familie. Zij zien een constante stroom volle politiebusjes het gebouw ingaan en soms een klein stroompje vrijgelaten arrestanten naar buiten komen.
Het Belarus Free Theatre speelt met angstaanjagend realisme na hoe er wordt omgegaan met tegenstanders van president Loekasjenko. Het theatergezelschap is in eigen land verboden en opereert tegenwoordig vanuit Londen. Hun activistische theater is geheel gewijd aan het aankaarten van mensenrechtenschendingen in het algemeen en die in Europa’s laatste dictatuur in het bijzonder. Die boodschap is sinds de recente presidentsverkiezingen en de daaropvolgende volksopstand extra pregnant.