The Season When Velvet Antlers Get Ripe
Wie zich afvraagt of rendiergeweien bloeden als je ze afzaagt, kan bij deze film zijn licht opsteken. In het zeer afgelegen Russische Altaj-gebergte, op de grens van China, Mongolië en Kazachstan, verdienen rendierherders hun brood met de handel in ‘fluwelen’ geweien. Vooral consumenten in Zuid-Korea zweren bij het aftreksel van de hoorns, dat onder meer een heilzame werking zou hebben tegen gewrichtspijnen.
Het hele proces van geweien ‘oogsten’ wordt in een aantal hoofdstukken rauw en confronterend in beeld gebracht, zo nu en dan afgewisseld met commentaar van de herders en met schitterende panoramabeelden van het ruige, groene heuvellandschap.
Tijdens de rookpauzes beklagen de herders zich over hun uitzichtloze lot en over de deplorable gang van zaken binnen de Russische politiek en economie, waarbinnen zij zichzelf eenzelfde status toedichten die te vergelijken is met slavernij. De bezoekende Koreaanse handelaren lijken intussen de winst op te strijken.