Missing 10 Hours VR
Hoe heeft het kunnen gebeuren, in een publieke ruimte en in gezelschap van mensen die zich vrienden noemen? Die vraag dringt zich op na het zoveelste nieuwsbericht over date rape. Maar bij dit soort verkrachtingszaken zijn vaak meer personen betrokken dan alleen de dader en het slachtoffer. Missing 10 Hours laat zien én inzien dat de afwegingen en acties van omstanders het verloop van een avond ingrijpend kunnen beïnvloeden.
In de interactieve VR-productie wordt de kijker tijdens een avondje uit op sleeptouw genomen door Greg, een lefgozer met foute bedoelingen. Hij mengt GHB door het drankje van de 22-jarige Mara, die al snel van de wereld raakt. Een nachtelijke zwerftocht eindigt in een achterafstraat, waar Greg Mara in een donker hoekje manoeuvreert. De keuzes die de kijker maakt – meedoen met Greg, passief toekijken of tegenwicht bieden – bepalen het einde: een veilige afloop, of arrestatie en verhoor op het politiebureau.