The Sound of Masks
Mapiko is een traditionele gemaskerde dans van de Makonde-stam in het noorden van Mozambique die alleen door mannen wordt beoefend, en die in de onafhankelijkheidsoorlog in de jaren zestig werd gebruikt om de draak te steken met het koloniale bewind. Zijn talent voor Mapiko gaf Atanásio Nyusi de mogelijkheid om professioneel danser te worden, waardoor hij niet hoefde te vechten in de burgeroorlog die na de onafhankelijkheid uitbrak. Terwijl hij zijn levensverhaal uit de doeken doet, leidt de legendarische danser ons ook langs de grotere geschiedenis.
Nagenoeg onzichtbaar, op vingers en tenen na, danst een man met een angstwekkend masker op het verhaal van Lipanyangule, een mythische figuur die kinderen opeet. De door Nyusi gechoreografeerde dans geeft niet alleen vorm aan de oude legende, maar ook aan zijn eigen geschiedenis en die van zijn volk en land. Zijn de herinneringen in zijn hoofd echt of zijn het nachtmerries? In schaarse, efficiënt gebruikte archiefbeelden zien we flitsen van het koloniale verleden, de onafhankelijkheidsstrijd en de burgeroorlog in Mozambique, dynamisch gemonteerd met beelden van de dans. In de interactie met zijn zoon is te zien hoe Nyusi niet alleen deze collectieve herinneringen, maar ook zijn eigen nalatenschap als kunstenaar probeert over te dragen.