Half Life: A Parable for the Nuclear Age
Korte tijd nadat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki waren geworpen, zocht het Amerikaanse militaire apparaat naar een geschikte plek om de nucleare wapens verder uit te testen. Ze kozen voor de Marshall Eilanden, kleine atollen in de Stille Oceaan. De Amerikanen hadden deze eilanden namelijk net van de Japanners afgepakt en de bevolking bestond uit een relatief kleine en politiek machteloze groep autochtonen. De United Nations Strategic Trust Agreement, die in 1947 werd getekend, verklaarde dat de Verenigde Staten verplicht waren de fundamentele rechten en de vrijheid van de bevolking te erkennen en respecteren. Dat weerhield de U.S. Atomic Energy Commission er niet van om tussen 1946 en 1958 minstens zesenzestig atoom- en waterstofbommen op deze eilanden tot ontploffing te brengen. 'Bravo' was de codenaam voor de eerste waterstofbomproef. Documenten tonen aan dat het hoofddoel van operatie 'Bravo' was de Sovjet Unie te laten zien dat Amerika inderdaad over een dergelijke bom beschikte en dat er daarnaast zoveel mogelijk informatie verzameld moest worden over de gevolgen van de fallout die een ontploffing met zich mee zou brengen. Fallout van een extra dodelijke kwaliteit, die speciaal voor 'Bravo' werd ontworpen. Hoewel de 'Bravo'-bom vijfhonderd keer zo zwaar was als de eerdere testbommen, werden de eilandbewoners van Rongelap niet geëvacueerd en niet gewaarschuwd. 'Bravo' werd op een onbewoond eiland tot ontploffing gebracht, maar de wind dreef de wolk radio actieve fallout boven Rongelap. Die nacht al vertoonde de hele eilandbevolking ernstige ziekteverschijnselen. De commandoschepen in de buurt hadden de bevolking kunnen redden, maar kregen de opdracht weg te varen. Toen de gebeurtenissen eindelijk in de publiciteit kwamen, claimden de officials dat het allemaal te wijten was aan een vergissing die te maken had met de 'plotseling veranderde windrichting'. In HALF LIFE toont O'Rourke aan dat de Amerikaanse regering opzettelijk heeft gekozen voor deze handelswijze, waarin de bevolking van Rongelap werd gedegradeerd tot proefkonijnen voor deze vreselijke vorm van wetenschap.