Something Different
Het debuut van Věra Chytilová (1929-2014), een van de grote vernieuwers van de Tsjechoslowaakse cinema, is een mengeling van documentaire en fictie over de levens van twee vrouwen die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben.
De verveelde huisvrouw Věra zorgt voor haar ondeugende zoontje, voelt zich ondergewaardeerd door haar man en vindt een uitweg uit haar frustrerende dagelijks leven in een buitenechtelijke affaire. De non-fictie verhaallijn volgt de succesvolle en eigengereide turnster Eva Bosáková, die traint voor de wereldkampioenschappen van 1962 in Praag. Ze kampt met een gebrek aan motivatie, wat haar coach inspireert tot een harde aanpak.
Met humor en inlevingsvermogen brengt de zwart-witfilm in beeld hoe de vrouwen opereren in een door mannen gedomineerde cultuur die hen in hun vrijheid beknot. De geraffineerde montage, waarin de twee verhaallijnen op onverwachte momenten in elkaar overvloeien, geeft aan ogenschijnlijk triviale gebeurtenissen een grotere betekenis en verleent de film een sterke dynamiek.