Reason
De strijd tussen geloof en rede is universeel en altijd actueel. In India, de grootste democratie ter wereld, heeft de ideologie die tot de moord op Mahatma Ghandi leidde, uiteindelijk de macht gegrepen. Geweld en intimidatie worden ingezet om een seculiere democratie, die ooit de waarden van de Verlichting en geweldloosheid aanhing, te ontmantelen. Terwijl er wordt gestrooid met aantijgingen als ‘het eten van rundvlees’ of ‘verraad aan Moeder India’, worden minderheden en iedereen die voor de armen opkomt de dupe van de aan kracht winnende Hindoe-meerderheidsideologie en een medeplichtig mediabedrijf.
Onbevreesd onderzoekt de prominente Indiase documentairemaker Anand Patwardhan extreem-rechts, onder meer op massale bijeenkomsten waar het fascisme wordt genormaliseerd. Maar hij brengt ons ook dichtbij de rationalisten die, al staan ze op dodenlijsten, een groeiende verzetsbeweging leiden. Zijn scherpe lens en de meesterlijke architectuur van zijn film zorgen ervoor dat zijn gedetailleerde verkenningen uiteindelijk samenballen tot een groter beeld. Hij laat ons achter met het gevoel dat we zelf in India zijn geweest, de straten hebben geroken, de mensen hebben ontmoet en de gevoelens van empathie hebben gedeeld die zovelen van hen uitstralen.