Seeds of Deceit
Hoofdpersoon in deze tragedie van Griekse omvang is de inmiddels overleden vruchtbaarheidsarts Jan Karbaat, die in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw met zijn eigen sperma talrijke vrouwen bevruchtte. Ongevraagd, dat wel: want geen van de vrouwen die zich tot zijn kliniek wendden om kunstmatig geïnsemineerd te worden, had de gevierde spermadokter zelf als zaaddonor gekozen.
In haar opvallend mooi vormgegeven afstudeerfilm combineert Miriam Guttmann interviews met twee moeders en hun met Karbaats zaad verwekte nakomelingen met gestileerde ensceneringen en beeldfragmenten van de enthousiaste arts. Hoezeer Karbaat heeft ingegrepen in al die levens laat zich voelen in de soms hartverscheurende getuigenissen. Onder alle woede, verdriet en onbegrip schuilt echter ook nieuwsgierigheid: wie was toch die man die met zijn godcomplex van hier tot Tokio en reageerbuisjes vol goede bedoelingen alle ethische grenzen zo verbijsterend overschreed?