Jungle
Het clichébeeld van de immer elegante Parisienne wordt met een dikke en vooral energieke middelvinger terzijde geschoven in dit portret van een aantal jonge vrouwen in het noordoosten van Parijs. Ze zijn vrij, luidruchtig en divers, en schakelen in hun gesprekken moeiteloos tussen soa’s en Bourdieu.
Dünya, Lila, Héloise, Bonnie en Solveig staan vol bravoure aan de rand van een volgende fase in hun leven. Ga ik studeren of volg ik mijn muzikale droom? Blijf ik bij mijn vriendje? Kan ik eindelijk op mezelf gaan wonen?
Louise Mootz groeide op in hetzelfde arrondissement als haar protagonisten en is hun leeftijdsgenoot – twintig bij de start van de opnamen. Drie jaar lang volgde ze de vriendinnengroep van extreem dichtbij. Net als de jonge heldinnen schuwt ze daarbij niets, dus filmt ze ook woede-uitbarstingen, seks en vertwijfeling. In de veelal nachtelijke opnamen dompelt ze de kijker onder in een Parijs dat je niet vaak ziet, maar dat het ‘liberté, egalité, sororité’ van de daken van de betonnen jungle lijkt te schreeuwen. Haar debuutfilm werd op Visions du Réel bekroond met de prijs voor beste middellange documentaire.