The Pearl Button
Ondanks zijn bijna 6.500 kilometer lange kustlijn heeft het huidige Chili maar weinig binding met de zee, zowel op economisch als psychologisch gebied. Patricio Guzmán, die in zijn eerdere film Nostalgia for the Light het dictatoriale verleden van Chili onderzocht aan de hand van het woestijnzand en de sterren, neemt ons op essayistische en persoonlijke wijze mee op zijn zoektocht naar de geheimen van het water.
Het is een reis die voert van de laatste afstammelingen van de oorspronkelijke kustbewoners van Patagonië naar de misdaden tijdens het regime van dictator Pinochet. Het grillige landschap vangt Guzmán in fraaie, lange shots die variëren van luchtopnamen tot extreme close-ups van waterdruppels en vegetatie. Ze worden afgewisseld door interviewfragmenten, oude archiefbeelden en verhalen, bijvoorbeeld over de waternomaden wier cultuur vrijwel volledig werd verwoest met de komst van de kolonisten. De titel verwijst naar een knoop, gevonden op de bodem van de oceaan door duikers die nog steeds zoeken naar sporen van de vele politieke gevangenen die eind jaren zeventig in zee werden gedumpt.