In Search...
Het is niet het onderwerp, maar deze persoonlijke film roept de vraag wel op: waarom laten moeders toe dat hun dochters worden besneden? De in Duitsland woonachtige Keniaanse regisseur Beryl Magoko koos er als jong meisje, onder druk van leeftijdgenoten, zelf voor om zich te laten ‘besnijden’. Ze dacht dat het gewoon een overgangsritueel was. Waarom vertelde niemand haar hoe pijnlijk en vernederend het zou zijn? Nu ze weet van het bestaan van reconstructieve operaties, twijfelt ze of dit haar kans is om zich weer compleet te voelen. Of maakt ze dan wederom een vreselijke fout?
Met lotgenoten heeft ze openhartige gesprekken waaruit de ingrijpende gevolgen van vrouwelijke genitale verminking duidelijk worden. De schade is niet alleen lichamelijk aanzienlijk, ook emotioneel en relationeel kampen de vrouwen allemaal met complexe problemen. Magoko gebruikt geen voice-over om te vertellen over haar verleden en twijfels over de toekomst, maar deelt haar zielenroerselen met haar gespreksgenoten. Zo wordt zichtbaar hoe diep verbonden vrouwen óók met elkaar kunnen zijn. Gesprekken die Magoko met haar moeder heeft in Kenia stemmen eveneens hoopvol.