Geographies of Solitude
Zoe Lucas woont al ruim veertig jaar op Sable Island, een stukje land van ruim dertig kilometer lang en anderhalve kilometer breed in de Atlantische Oceaan, in de buurt van Nova Scotia. Ze leeft er in volstrekte harmonie met de overweldigende natuur, die ze bestudeert, in kaart brengt en waar nodig en mogelijk onderhoudt.
Filmmaker Jacquelyn Mills volgt Lucas op haar dagelijkse wandelingen over het eiland, in verschillende, maar altijd even filmgenieke weersomstandigheden, en legt die vast op 16mm-film. De twee vrouwen inspireren elkaar met hun belangstelling voor onderzoek en kunst. Dat leidt tot nieuwe projecten, bijvoorbeeld het gebruik van natuurlijke materialen zoals paardenmest, algen en planten bij het opnemen en ontwikkelen van film. De resultaten zijn deel van de documentaire, net als de experimentele muziek ‘gemaakt’ door insecten.
Maar het leven van Lucas op het eiland is niet alleen maar idyllisch. Vervuiling, vooral door plastic, heeft ook Sable Island bereikt. De notie van vergankelijkheid verhoogt de melancholische ondertoon en schoonheid van de film.