Happy Winter
Het leven is mooi op het strand van Mondello, bij Palermo. Een badplaats op Sicilië waar weinig toeristen komen, maar des te meer Italianen, die elke zomer hun intrek nemen in honderden kleine strandhuisjes. De minimale ruimte van de hutten benutten ze maximaal door ze in te richten met kastjes, planken, lampen, gordijnen en versieringen. Het strand vormt een microkosmos van het Italiaanse leven, inclusief de economische crisis die de vakantievierders even willen vergeten. In observerende stijl volgt de film onder anderen de drankverkoper die met een zware koelbox met flesjes water, bier en frisdrank door het zand sjokt – en zijn zoon aanspoort om later een betere baan te vinden. Maar ook: pokerende mannen, beachvolleyballende tieners, vriendinnen van middelbare leeftijd die spelend in de zee pret hebben als kinderen en een aspirant-politicus die op het strand zieltjes probeert te winnen. De film is lichtvoetig van toon, maar heeft een serieuze bijklank. De liefdevolle aanpak ontlokt veel empathie voor de Sicilianen, die elkaar aan het einde van de vakantie 'buon inverno' (goede winter) wensen.