Yama: Attack to Attack
In de openingsscène van Yama: Attack to Attack wordt regisseur Sato Mitsuo een ziekenhuis binnengereden. Neergestoken in opdracht van de Yakuza; hij overleeft de aanslag niet. De Japanse maffia had het op hem voorzien omdat hij werkte aan deze, in zwart-wit geschoten documentaire, waarin hij het keiharde leven toont van de dagloners in de verpauperde wijk Sanya in Tokio. Ze worden uitgeknepen door hun bazen en de Yakuza, die daarbij worden ondersteund door lokale politici. Maar de maat is vol. Ondanks het gevaar beginnen de arbeiders zich te organiseren en groeit het verzet – nog verder aangewakkerd door de moord op Mitsuo.
Mitsuo en Yamaoka Kyoichi, die na zijn dood het stokje overnam, woonden tijdens het filmen in de wijk en tonen het dagelijks leven van binnenuit. Ze luisteren met veel empathie naar verhalen die niemand eerder wilde horen en maakten een empathisch pamflet én een uniek tijdsdocument. Ook Kyoichi moest dit met de dood bekopen; vlak voor de première werd hij doodgeschoten. Deze film getuigt van de moed van zijn makers, én die van de arbeiders.