A History of the World According to Getty Images
Deze prikkelende korte film onderzoekt de betekenis van de term ‘publiek domein’, en wat er gebeurt als het auteursrecht op beelden verloopt en ze (in theorie) vrij beschikbaar worden. Waarom vallen die beelden zo vaak in handen van commerciële partijen, zoals Getty Images, die er vervolgens geld voor vragen? Wat zijn de implicaties als beelden van historische gebeurtenissen worden weggestopt achter een betaalmuur?
Archiefbeelden, van bijvoorbeeld de ramp met zeppelin Hindenburg in 1937 en van de Amerikaanse atoomproeven bij het Bikini-atol in de jaren veertig en vijftig, zijn onderdeel van het collectieve geheugen en zouden geen speelbal moeten zijn van financieel gewin, beargumenteert deze documentaire. Een filosofie die de film meteen in de praktijk brengt, door deze beelden gewiekst te bevrijden uit de houdgreep van de commercie.