Awavena
Voor de Yawanawá-gemeenschap in de Amazone hebben ‘medicijnen’ de kracht om je in visioenen naar plekken te voeren waar je fysiek nooit bent geweest. Deze ervaring gebruikt virtual reality om je naar hun leefwereld te brengen, op een extreem afgelegen plek die niettemin een centraal punt vormt in het wereldwijde ecosysteem. Onze gids is Hushahu, de eerste vrouwelijke sjamaan van de Yawanawá. Zij leidt ons langs het pad dat zij bewandelde om haar geest te openen, gesteund door haar voorganger Tata, die als spiritueel leider van de stam een eeuwenoud cultureel taboe slechtte.
Awavena werd door de Australische kunstenaar Lynette Wallworth gemaakt op uitnodiging van en in nauwe samenwerking met de Yawanawá. Gefilmde beelden van hun traditionele leefwereld worden vermengd met dromerige, abstract weergegeven landschappen en flarden bosleven in fluorescerende kleuren. Zo ontstaat een portret van hun gemeenschap, die op de rand van uitsterven heeft gestaan, en een levendig en lichtend visioen van een andere, betere wereld.