Scenes from a Dry City
Miljoenenstad Kaapstad kampt met watergebrek vanwege de aanhoudende droogte in de Zuid-Afrikaanse provincie West-Kaap. Het peil in de waterreservoirs van de stad daalt gestaag, het watergebruik wordt streng aan banden gelegd. Gevreesd wordt voor ‘Day Zero’, de dag waarop de kraan wordt dichtgedraaid. “We kunnen mensen niet meer vragen om geen water te verspillen, we moeten ze nu dwingen,” zegt de burgemeester van de stad.
In twaalf minuten belicht de film de watercrisis vanuit verschillende perspectieven: illegale autowassers, demonstranten tegen de privatisering van de watervoorziening, christenen die massaal om regen bidden of golfspelers op een frisgroene baan. Daartussendoor beelden van de droogte in het stuwmeer en van kanalen en goten waar een steeds smaller wordend stroompje water door kabbelt. Het camerawerk en de droneshots zijn prachtig. Deze commentaarloze film geeft niet alleen een beeld van een hoogst urgent probleem, maar ook van de rassenongelijkheid en welvaartsverschillen binnen de Zuid-Afrikaanse samenleving.