La Commune (Paris, 1871)
Honderdvijftig jaar geleden kwam na de Franse nederlaag in de Frans-Duitse oorlog de uitgehongerde Parijse bevolking in opstand. De regering vluchtte naar Versailles en de bevolking koos een radicaal links bestuur, dat zich de Commune noemde. Na twee maanden smoorde het regeringstrouwe leger de revolutie in stromen bloed. Dertigduizend mannen, vrouwen en kinderen werden vermoord.
Deze meeslepende documentaire reconstructie kijkt via een bewust anachronisme – televisie – naar de revolutionaire gebeurtenissen. National TV Versailles steunt het oude regime, Commune TV de revolutie. Het onderstreept dat nieuws altijd gekleurd is.
Zelf staat La Commune (Paris 1871) aan de kant van de revolutionairen; het neerslaan van de Commune wordt gepresenteerd als een logisch gevolg van een kapitalistisch en nationalistisch repressief systeem, dat ook in de koloniën gruwelijk huishoudt. Maar de zwart-witfilm verbergt de interne spanningen niet; zo moeten vrouwen ook in het revolutionaire Parijs nog steeds hun plaats weten. Dat de film na intensieve groepsgesprekken met de cast tot stand kwam, is te zien aan het overtuigende en doorleefde spel.