Mutzenbacher
Na een oproep in de krant komen honderd mannen auditie doen voor de nieuwste film van Ruth Beckermann. De film heet Mutzenbacher, naar de gelijknamige pornografische schandaalroman Josefine Mutzenbacher oder Die Geschichte einer Wienerischen Dirne von ihr selbst erzählt uit 1906. In het Duitse taalgebied is het boek beroemd en berucht: in Duitsland was het boek tot 1968 verboden. De beschrijvingen van de seksuele avonturen van een Weense prostituee, een minderjarige bovendien, zijn nog altijd controversieel. Hoogstwaarschijnlijk is het boek door een man geschreven.
We zien de audities zoals ze plaatsvonden, op een casting couch die rechtstreeks uit een bordeel lijkt te komen. Beckermann vraagt de mannen een passage uit het boek voor te lezen. Daarna ontspinnen zich openhartige gesprekken over seksuele moraal, waarbij dit keer de rollen zijn omgedraaid. Niet Josefine wordt bekeken, maar de mannen. Opwinding, schaamte en verontwaardiging passeren ongemakkelijk de revue, af en toe onderbroken door een mannenkoor dat op bevel van Beckermann variaties op het woord ‘neuken’ scandeert.