Becoming Cousteau
Door de onstilbare honger van Jacques Cousteau (1910-1997) om de zee te onderzoeken en daar met de camera verslag van te doen, ontdekte de wereld wat voor wonderlijks zich onder het oppervlak van de oceaan afspeelt. Hij zag zichzelf als astronaut van de zee; in de tijd van de eerste maanlanding ging hij op ontdekkingsreis onder water.
Regisseur Liz Garbus kon putten uit buitengewoon veel archiefmateriaal voor haar film over het tot de verbeelding sprekende leven van de Franse wetenschapper, innovator, filmmaker en schrijver. Cousteau’s fenomenale onderwateropnamen worden afgewisseld met bijzondere, informele momenten aan boord van zijn schip, de Calypso. Audiofragmenten van crewleden en intimi en passages uit Cousteau’s dagboeken, ingesproken door acteur Vincent Cassel, geven inzicht in de mens achter het icoon.
De chronologische opbouw van de film benadrukt hoezeer de wereld is veranderd, mede door Cousteau’s uitvindingen en ontdekkingen en de manier waarop hij het wetenschappelijk onderzoek populariseerde. Des te verontrustender klinkt zijn waarschuwing voor de ecologische gevolgen van klimaatopwarming, decennia later urgenter dan ooit.